Door de ogen van….

Je hebt een uitdaging voor jouw afdeling, organisatie of onderneming. Meer klanten, meer omzet, nieuwe markten, slimmer organiseren, beter samenwerken, samenvoegen van afdelingen; je kunt het zelf invullen.  Je analyseert de uitdaging, je overlegt, je wint advies in, organiseert een brainstormmeeting en zoekt naar mogelijke oplossingen.

Creativiteit, out-of-the-box oplossingen, nieuwe invalshoeken zijn gewenst om deze uitdaging aan te gaan.

Een “bekende” creatieve brainstorm methode is om door de ogen van een idool, held of bekend persoon naar deze uitdaging te kijken. Je bedenkt alleen of – dat werkt het beste – samen met anderen hoe bijvoorbeeld Superman, de Dalai Lama of de Koningin het probleem zou aanpakken. Je bespreekt hoe de voorgestelde persoon zijn of haar unieke kwaliteiten, eigenschappen of zienswijze zou inzetten. Je laat je verbeeldingskracht de vrije loop.

Deze methode laat creatieve processen stromen en nieuwe ideeën ontstaan. Niet alleen voor creatieve oplossingen van (plotselinge) uitdagingen. De methode is ook zeer geschikt om tijdens heisessies, jaarplansessies of teamvergadering vanuit een andere invalshoek naar een organisatie te kijken. Kijken door de ogen van helpt medewerkers en teams los te komen van vastgeroeste denkpatronen. Het kan helpen om gewenst en ongewenst gedrag binnen een team op een “veilige” manier bespreekbaar te maken. Je spreekt immers niet vanuit je zelf. Het kan ook helpen om je eigen of de overtuigingen en belemmeringen van jouw team opzij te zetten.

Misschien is kijken door de ogen van Superman voor veel mensen te ver van hun bed. Niet iedereen is fan van superhelden of kan een voorstelling maken van superkrachten. Kies dan iemand die je bewondert als persoon, als ondernemer, als professional of als deskundige. Iemand die je persoonlijk kent of waar je veel over hebt gelezen, gezien of gehoord. Verplaats je in die persoon en bekijk samen met jouw team door haar of zijn ogen naar de organisatie. Lees of bespreek eens een boek waarin de eigenschappen van succesvolle ondernemers of ondernemingen beschreven zijn. Bijvoorbeeld de biografieën van Steve Jobs, Richard Branson of The Google Way. Bedenk hoe zij jouw organisatie zouden aanpakken.

De grootste uitdaging is tenslotte de vertaling van de nieuwe inzichten en ideeën naar de echte praktijk. In principe kunnen jij en jouw team alles wat een echt persoon, een echte afdeling of een echte organisatie kan. Onderzoek welke eigenschappen, kenmerken jouw voorbeeld heeft of welke unieke activiteiten jouw voorbeeld doet. Als het niet bovennatuurlijk, fictief of illegaal is dan kun jij dit ook met jouw team. Neem dit als uitgangspunt en je zult versteld staan welke mogelijkheden je hebt om de creatieve oplossingen uit te voeren. Geef vooral niet te snel op!

Tenslotte een voorbeeld uit de praktijk:
Hoge werkdruk zorgde ervoor dat een team van een zorginstelling al een tijdje niet optimaal functioneerde. Patiënten werden verzorgd maar ruimte voor extra aandacht  in de vorm van bijvoorbeeld een praatje was er niet of werd niet genomen. Medewerkers waren niet alleen druk met het verzorgen maar vooral ook met afstemmen, overdragen, registeren, invullen van formulieren en blussen van brandjes.

Tijdens een afdelingsvergadering werd de Queen als voorbeeld geïntroduceerd.

De Queen houdt van procedures, protocol, uiterlijk vertoon, hiërarchie en formele lijnen. De Queen zorgt ervoor dat volgens afspraken en regels gewerkt wordt.

Al brainstormend kwamen de medewerkers tot inzichten dat de Queen binnen hun afdeling de formele lijnen strenger zou handhaven. Duidelijke leiding en verantwoordelijkheden zou beleggen. Afspraken zou vastleggen en streng zou optreden op het moment dat deze niet nagekomen werden. Maar vooral zou de Queen haar volk (lees patiënten) beter dienen. Vanuit de gedachte dat het volk haar bestaansrecht geeft.

Zouden deze inzichten ook in een “gewone” teamvergadering verkregen zijn? Misschien wel. Echter deze methode bracht een positieve, energieke en creatieve opening in de situatie van het team. Medewerkers spraken makkelijk(er) vanuit de eigenschappen van de Queen. De inzichten werden uitgewerkt en geïmplementeerd. Wanneer het nu weer “mis” dreigt te gaan klinkt over de gang: “We hebben weer een Queen nodig” en iedereen weet waar het over gaat.

Ik ben benieuwd naar jullie “Door de ogen van…” verhalen en voorbeelden. Laat een reactie achter of stuur mij een mail.

Advertenties

laat een reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s